Ini 9 Senaman Yang Sesuai Untuk Usia 40 Keatas

Menginjak ke usia 40 tahun bukan bererti membuat seseorang dapat bermalas-malasan dalam bersenam ya. Bersenam pada usia 40 tahun penting kerana berat badan anda akan mula bertambah.

Namun, jenis senaman yang baik untuk usia 40 tahun ke atas tidak sama seperti mereka yang beusia muda. Pilihlah aktiviti fizikal yang bersesuaian bagi menghindari cedera yang mungkin terjadi.

Durasi olahraga untuk anda yang berusia 40 tahun ke atas tidak jauh berzeda dengan durasi kebiasaan. Senaman ringan boleh dilakukan secara minimal tiga puluh menit sehari. Apabila anda bersenam intens seperti berlari atau jogging yang jadi pilihan,anda hanya perlu melakukan 15 minit sahaja untuk sehari.

Apakah senaman atau workout yang sesuai pada usia 40 tahun? Berikut merupakan beberapa di antaranya:

BACA JUGA: Kulit Terbakar Sebab Berjemur Terlalu Lama? Ini 5 Cara Hilangkan Sunburn Dengan Cepat!


1. Zumba

Zumba menggabungkan dan ktarianoreografi. Latihan ini membuatkan lemak di paha, lengan, dan perut akan berkurang. Penumpukan lemak pada beberapa bahagian tersebut umumnya terjadi seiring bertambahnya usia.

Zumba untuk usia di atas 40 tahun tentu tidak sama gerakannya berbanding usia yang lebih muda. Pada usia 40 tahun, lakukan zumba dengan intensi yang lebih rendah. Durasinya sekitar empat puluh minit sahaja.

Selain itu, latihan angkat berat juga boleh dilakukan untuk membantu mengurangkan rasa sakit yang berhubungan dengan artritis, iaitu kondisi radang pada sendi.


2. Yoga

Yoga dapat menyegarkan badan sekaligus boleh mempertahankan kekuatan otot. Selain itu, manfaat yoga juga boleh membantu menenangkan fikiran dan mengurangkan rasa stres.

Senaman pada usia 40 tahun ini dapat menurunkan tekanan darah, serta mencegah dan mengurangkan depresi.

Jika anda baru sahaja untuk mencuba Yoga, lakukan selama 10-25 minit terlebih dahulu.


3. Barre

Barre adalah sebuah latihan yang memberi fokus kepada kekuatan isometrik. Isometrik adalah kontraksi otot ketika otot-otot tidak memanjang atau memendek, seperti tidak ada gerakan yang nyata, tetapi di dalam otot ada ketegangan.

Semua tenaga yang dikeluarkan oleh otot akan berubah menjadi panas. Latihan ini dapat meningkatkan keseimbangan dan fleksibiliti. Keduanya dapat mengelakkan cedera dan rasa sakit. 

Lakukan sekitar tiga puluh minit latihan sudah cukup untuk mendapatkan manfaat daripada senaman barre


4. Spin

Senaman ini sangat bermanfaat jika anda tidak ingin terjadi ketegangan di otot dan sendi. Gaya latihan ini tidak hanya membantu untuk kesihatan jantung sahaja, tetapi boleh membakar lebih banyak kalori dalam waktu singkat.

Orang yang berusia lebih daripada 40 tahun dan sedang dalam program menurunkan berat badan boleh mencuba spin minimal 30 minit sebanyak 3 kali seminggu agar boleh mendapatkan hasil yang diinginkan.


5. Pilates

Pilates juga boleh menjadi salah satu pilihan senaman yang bagus untuk umur 40 tahun ke atas. Orang yang mengalami sakita atau sengal di seluruh badan boleh mencuba mengikuti kelas pilates. Manfaat pilates dapat membantu memperkuatkan otot yang lemah dan mencegah kecederaan.

Pilates juga sangat baik untuk meningkatkan mobilisme dan kekuatan pinggul, serta mengurangkan rasa sakit punggung di bahagian bawah. Melakukan senaman ini sekitar 20 minit dalam 1 kali sesi latihan sudah cukup untuk anda yang berusia 40 tahun.


6. Berjalan Kaki

Berjalan kaki adalah senaman yang paling murah, mudah, dan dapat dilakukan oleh semua orang. Itulah sebabnya, aktiviti fizikal ini menjadi pilihan yang ideal sebagai senaman untuk mereka yang berusia 40 tahun ke atas.

Selain membakar kalori, berjalan kaki juga dapat menguatkan stamina dan meningkatkan mood tau.

Berjalan kaki merupakan jenis senaman dengan intensi ringan. Orang yang berusia 40 tahun boleh berjalan kaki minimal 30 minit sehari dan boleh dilakukan 5 kali seminggu.


7. Berenang

Berenang merupakan senaman untuk mereka berusia 40 tahun yang ideal. Aktiviti ini termasuk dalam senaman aerobik kerana dapat meningkatkan kapasiti paru-paru, bermanfaat untuk kardio, dan tidak membebani sendi.

Tidak jauh berbeza ketika masih muda, berenang pada usia 40 juga boleh dilakukan sekitar 30 minit. Namun, gerakannya perlu lebih ringan. Penghidap masalah sendi pun sesuai untuk melakukannya.


8. Berbasikal

Berbasikal boleh menjadi pilihan senaman yang bagus untuk umur 40 ke atas. Aktiviti ini juga sangat menyenangkan dan boleh dilakukan bersama-sama!

Hal yang penting, jangan terlalu memaksakan diri ketika mengayuh. Ketahui seberapa jauh kemampuan fizikal anda. 

Untuk anda yang beru untuk melakukan aktiviti ini, berbasikallah dalam jarak dekat dan di jalan yang datar terlebih dahulu sekitar 15-20 minit. Jika sudah terbiasa, baru boleh dinaikkan durasinya perlahan-lahan.

Semoga bermanfaat!


Leave a comment

Your email address will not be published.