Jangan Ambil Mudah, Ini Punca Mengapa Telinga Kerap Berdesing!

Secara dasarnya telinga berdesing bukanlah simptom penyakit berbahaya.

Pernah tak ketika anda berada di tempat yang tinggi tiba-tiba telinga anda rasa berdesing? Selain situasi ini juga, ketika kita menaiki kenderaan di jalan raya juga kita turut mengalami perkara ini.

Ada yang mengatakan kejadian ini merupakan sesuatu yang tidak baik atau jangkitan yang terjadi kepada telinga kita. Sebenarnya perkara ini tepat sekali!

Sebenarnya banyak lagi perkara yang menjadi punca mengapa telinga kita menjadi dengung. Ikuti penjelasan dengan lebih terperinci oleh HelloDoktor di bawah ini

Kenapa telinga berdesing terjadi?

Setiap orang mesti akan pernah mengalami keadaan kesihatan ini sekurang-kurangnya sekali seumur hidup mereka.

Keadaan ini lebih dikenali sebagai tinnitus ini dan pada dasarnya bukanlah merupakan simptom penyakit yang berbahaya.

Ini kerana ia biasa terjadi untuk tempoh masa yang sekejap sahaja dan boleh pulih dengan sendirinya seiring perjalanan waktu.

Namun ada juga punca kenapa telinga berdengung yang berbahaya dan memerlukan perhatian lebih khusus termasuklah:

#1. Jangkitan dalam telinga

Jangkitan yang dinamakan sebagai ‘otitis media’ ini mungkin boleh menyebabkan telinga berdesing namun ia adalah sangat jarang berlaku.

Disebabkan oleh kuman, jangkitan ini juga akan menyebabkan telinga tersumbat serta gegendang telinga pecah yang memerlukan rawatan lanjutan.

#2. Terdedah kepada bunyi kuat

Ini selalu terjadi khususnya buat mereka yang sering menggunakan earphone atau headphone dengan kelantangan yang kuat dan lama.

Selain itu, mereka yang bekerja dalam sektor buruh juga berisiko terdedah kepada bunyi kuat berterusan atau berpanjangan pada telinga.

Punca kenapa telinga berdesing #3. Presbycusis

Ia adalah istilah perubatan untuk menerangkan kehilangan pendengaran frekuensi tinggi yang sering dialami oleh orang tua.

Gejala yang turut melibatkan telinga berdengung ini berlaku disebabkan oleh gegendang telinga yang terjejas akibat penuaan.

#4. Kecederaan pada kepala atau tengkuk

Untuk pengetahuan anda, struktur dalaman telinga sangat sensitif pada perubahan drastik posisi kepala mahupun tengkuk.

Sekiranya kepala atau tengkuk terhentak atau tercedera, sistem pendengaran juga mungkin boleh terjejas lantas menyebabkan tinnitus.

#5. Kesan ubatan tertentu

Terdapat beberapa jenis ubat yang boleh jadi punca telinga berdengung antaranya gentamicin, aspirin dan anti malaria.

Disebabkan itu, anda perlu dapatkan preskripsi doktor terlebih dahulu sekiranya kena mengambil ubatan seperti yang dinyatakan di atas.

Punca kenapa telinga berdesing

#6. Ketumbuhan

Ada ketumbuhan bernama Schwannoma Vestibular yang berasal dan terbentuk pada bahagian urat saraf telinga vestibular.

Ketumbuhan ini seterusnya akan menyebabkan gejala seperti tinnitus, pening kepala, kebas muka, badan tidak seimbang serta pekak.

#7. Masalah pada salur darah

Aliran darah yang tidak selari di dalam salur darah arteri atau vena berdekatan dengan telinga boleh menyebabkan telinga menjadi berdesing.

Sekiranya tidak dirawat dengan segera, kondisi ini boleh membawa kepada komplikasi lebih teruk lantas mengakibatkan strok (angin ahmar).

Punca telinga berdengung #8. Tahi telinga mengeras lalu tersumbat

Akhir sekali, masalah ini mungkin hanya berpunca daripada tahi telinga yang mengeras lalu tersumbat dalam telinga.

Oleh itu, anda perlu lebih kerap membersihkan telinga dengan cara yang betul agar ia tidak terlalu keras dan banyak lalu tersumbat.

Apa yang boleh anda lakukan?

Kebiasaannya, kes-kes telinga mendengar bunyi berdesing atau berdengung seakan bunyi alien ini akan kembali normal tanpa sebarang rawatan.

Pun begitu, ia sangat bergantung kepada punca ia berlaku dan diagnosis doktor amatlah diperlukan untuk menentukan tahap keparahan kondisi ini.

Sementara itu, ada beberapa cara yang anda boleh cuba lakukan untuk mengurangkan dan mengelakkan masalah ini daripada terus berulang.

Pertama sekali, kalian boleh cuba menelan air liur banyak kali dalam usaha membuka kembali tiub dalam telinga yang tersumbat itu.

Ataupun, anda juga boleh mencuba dengan menguap, mengunyah sesuatu atau menarik nafas sedalam yang mungkin.

Sekiranya ia masih menghantui, adalah sangat disarankan untuk anda segera berjumpa doktor bagi mendapatkan pemeriksaan dan menerima rawatan lanjut yang sepatutnya!

Sumber: HelloDoktor

Leave a Reply

Your email address will not be published.