Ada kalanya kita harus tampil cantik seharian. tentu saja hal ini tak boleh hanya bergantung satu kali touch makeup. Kita harus melakukan retouch mekap atau memperbaiki kembali mekap yang kita miliki. Sekurang-kurangnya mengurangkan minyak dan membuat penampilan kita kembali segar.

Namun bagaimana bila kita sedang terburu- buru dan tak punya banyak masa ? Anda tetap boleh kelihatan cantik dengan melakukan retouch selama 3 minit ini.

Aplikasi Ulang Foundation

Gunakan base mekap anda seperti foundation, BB Cream atau CC cream anda tipis saja pada wajah. Bila anda merasa wajah kurang segar, bersihkan dulu dengan tisu basah sebelum mulakan mekap. Masa yang anda perlukan kira-kira 1 minit atau bahkan kurang. Gunakan loose powder (optional) bila ingin wajah anda terkesan lebih cerah dan bersih.

Gunakan Blush On

Dalam 30 saat berikutnya, aplikasikan blush on anda pada area tulang pipi. Dengan begitu anda akan mendapat kembali rona segar di pipi anda.

Eyeliner Atau Eyeshadow

Selanjutnya, aplikasikan mono eyeshadow atau eyeliner. Warna gelap boleh membuat penampilan anda lebih hidup dan terkesan. Untuk lakukan ini hanya perlukan masa lebih kurang 30 saat.

Tinted Lip Gloss Atau Semi Matte Gincu

Gunakan lip gloss untuk memberi kesan segar pada bibir. Pilih yang berwarna agar bibir anda seimbang dengan rona blush on yang anda gunakan. Untuk step ini, mungkin anda mengambil masa kurang daripada 20 saat.

Semoga bermanfaat!

Baca Juga:Khasiat Raja Kayu, Air Rebusannya Mampu Melembutkan Hati Anak?

Leave a comment

Your email address will not be published.